Efectul bumerang al multitaskingulului

Cine nu a fost tentat să le facă singur pe toate? Poate chiar în același timp. Speli vasele, între timp hrănești copilul, vorbești la telefon și faci în gând planul pentru proiectul nou de la job.

Eu pot, chiar pot să le fac pe toate! Sunt superman. Sunt superwoman!

Ei bine, în acest articol o să-ți spun că DA, uneori simțim că trebuie să le facem NOI pe toate. Job, familie, prieteni, copii, proiecte extra job, timp liber. E foarte ușor să cădem în capcana asta, în care chiar să le facem pe toate, în același timp.

Poate că luăm decizia de a le face pe toate ca să reducem costuri, poate pentru că simțim că nu putem delega altcuiva sau pur și simplu pentru că suntem de părere că TREBUIE să le facem NOI pe TOATE.

De ce muncim multitasking

Multitaskingul ne arată o dorință de a fi performanți, iar performanțele pe care le obținem ne validează  încrederea în sine și ne întărește imaginea socială pe care dorim să ne-o asigurăm, că suntem capabili și valoroși.

Trăim într-o lume competitivă și vrem să demonstrăm care sunt capacitățile pe care le avem. De multe ori, chiar noi suntem dornici să ne angajăm în noi proiecte, deși știm bine cât de încărcați suntem deja. Avem nevoie și de validarea socială. De admirația celorlalți. În plus, în unii se prea poate să fie zămislit sâmburele protectiv, care spune că e responsabilitatea noastră să ne ocupăm de ceilalți. Și trebuie să o facem foarte bine. Așa că ne punem în slujba altora și preluăm sarcini care să le asigure confortul sau doar pur și simplu pentru a-i ajuta. Că fără noi… cum s-ar descurca?

Când practicăm multitaskingul, ajungem să fim alienați pentru că suntem într-o permanentă agitație, grabă, în căutare de standarde prea variate. Căutăm confirmarea pe prea multe planuri, vrem să fim perfecți în toate ariile vieții și uzăm de toate capacitățile pe care le avem.

Multitaskingul e despre suprasolicitare. În timp, ajungem să ne simțim nervoși, secătuiți, stresați pentru că acoperim mai multe goluri. De multe ori, nevoia de multitasking vine ca o reacție la golul din interiorul nostru. La ce nevoi răspundem când acționăm în acest fel și suntem multitasking?

Care sunt golurile în interiorul tău pe care simți nevoia să le umpli?

Din păcate, multitaskingul vine la pachet cu nervozitate, oboseală, insomnii, o scădere a calității relațiilor și chiar mai grav, cu pierderea încrederii în sine. Când dai foarte mult de la tine, arunci energie care se întoarce împotriva ta.

Mă voi opri mai jos asupra costurilor asupra noastră, ca individ, atunci când alegem să facem asta. Vor fi și câteva exerciții concrete, pe care sper să le faci și să te ajute.

Rolurile tale

Cu toții avem multiple roluri pe care le jucăm zilnic. Unii dintre noi avem rolul de mamă, fiică, vecină, prietenă, colegă, angajată, șefă, soră, soție, mătușă etc. Sau poate avem rol de coleg, prieten, vecin, socru, ginere, soț, tată, fiu, amic, verișor, angajat, antreprenor, mentor.

Cert e că nu avem un singur rol, mereu vom avea multe. Complexitatea rolurilor pe care le jucăm în fiecare zi ne face să reflectăm nevoia noastră de validare, de valorizare și de confirmare a propriei competențe și a capacităților pe care le avem.

Când ne impunem să performăm în toate rolurile pe care le avem, punem o presiune extraordinar de mare pe noi.

Pasul 1: Ia și scrie pe o foaie de hârtie sau într-un carnețel care sunt rolurile tale. Vor fi multe, poate chiar zeci; notează-le pe toate.

Ce poți face să te oprești din multitasking

Alege-ți două domenii în care să-ți propui să excelezi, trasează o hartă cu granițe și limite concrete. Desenează o hartă imaginară în care să decizi ce-ți dorești să trăiești în rolul tău de individ. Îți dorești calm, liniște, prosperitate sau mai degrabă te entuziasmează gândul la aventură, distracție, adrenalină?

Pasul 2: Notează, tot pe foaia pe hârtie sau în carnețel, care sunt cele două, maxim trei domenii în care vrei să excelezi. Și ce vrei să trăiești în rolul tău de individ.

Valorile tale

De multe ori uităm că noi, ca oameni, avem niște valori. Când ele nu sunt recunoscute și satisfăcute, ne simțim frustrați și riscăm să facem de toate. Ajungem tot la multitasking.

Pasul 3: Scrie care sunt valorile tale, personal și profesional.

Las mai jos câteva întrebări care te pot ghida:

Profesional: Ce aspirații ai? Cât vrei să câștigi? Cu ce notorietate? Ce ești dispus să faci pentru asta și la ce ai putea să renunți ca să ajungi acolo? Cu ce costuri? La ce nevoi îți vor răspunde aceste aspirații, atunci când le vei trăi?

Personal: În rolul tău de partener de viață, ce vrei să trăiești? Cum menții relația vie? Ce interese comune aveți? Cu ce activități vrei să umpli relația de cuplu?

Pasul 3. Răspunde-ți la următoarele întrebări:

Ce vrei să „peticești” în viața ta? De ce?

Cum poți să-ți iei timp să te recuperezi după o perioadă în care ai făcut multitasking?

Savurează succesul

Prea des întâlnesc la cabinet oameni care nu savurează succesul, trec de la un obiectiv la altul și devin hăituiți de obiective.

Pasul 4: Fă-ți un obicei din savurarea succesului. Trăiește și savurează succesele! Notează cum îți vei savura succesele și când.

Dacă nu savurăm succesul, devenim noi înșine obiecte în fața obiectivelor noastre. Nu obiectivul ne trăiește pe noi, ci noi trăim o viață în care avem obiective.

E ca și cum ai avea o marionetă. Când savurezi succesul, tu manevrezi marioneta așa cum vrei. Îi miști mâinile și lași picioarele nemișcate. Acum ridici piciorul stâng. În schimb, când obiectivele te controlează pe tine, tu devii marioneta, activată de frângii (obiective) așa cum vor ele.

Gestionează tu frânghiile, preia frâiele, ca să poți să-ți trăiești viața așa cum simți că e cel mai valoros pentru tine!

Succes! : )

Sursă foto: letsdraw.it.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp